Hjælp din modtager med at forstå dit budskab ved hjælp af kontraster

Kontraster er et af de vigtigste designprincipper, fordi det viser forskellen på to visuelle elementer – jo større visuel forskel des større kontrast.

Kontraster tager din læser i hånden og guider personens blik, så læseren ser de vigtigste elementer først. Det betyder, at kontraster får dine visuelle elementer til ”poppe” mere frem og ikke mindst, så hjælper det med at få dit budskab igennem til din målgruppe.

Jeg har samlet fire gode råd til, hvordan du kan komme ud med dit budskab ved hjælp af kontraster. Du kan læse dem nedenfor.

Læs også: Få bedre læsbarhed på din hjemmeside

Farvekontrast

Farvekontrast

Psykologien bag farvevalget spiller en stor rolle i, om dit budskab går igennem til din målgruppe. For eksempel bruger banker ofte en blå farve, da farven blå udstråler troværdighed.

Udover, hvad farver har af psykologisk betydning, så kan farver også bruges til guide læseren ved brug af kontrast. Dette kan blandt andet være lys/mørke kontrast eller komplimenterer farver.

Størrelseskontrast

Størrelseskontrast

Lav dine forskellige elementer i forskellige størrelser – men husk at det vigtigste skal være det største. Dette fortæller automatisk læseren, hvilket element som er vigtigst og derved også hvilket, som skal læses først.

Typografisk kontrast

Typografisk kontrast

Der er flere måder at skabe kontraster for din læser ved hjælp af typografi. Dette kan du bl.a. gøre ved at bruge bold eller italic, ændre størrelsen på dine forskellige typografiske elementer eller ved at mixe dine typografier mellem serif (skrifttype med “fødder“) og sans-serif (skrifttype uden fødder).

Formkontrast

Formkontrast

De fleste former kan deles ind i to grupper. Geometriske former som er trekanter, firkanter, femkanter mm. og organiske former som er flydende og bløde. En organisk form blandt en række geometriske skaber en god asymmetrisk kontrast.