Logoproces – Sådan laves et nyt logo

Mange kender ikke den proces, der er, når de skal have udarbejdet et nyt logo til deres virksomhed. Det er egentligt mere komplekst end, hvad mange går og tror. 

Mange forventer denne proces med fire simple trin: samtale -> udkast -> finpudsning -> eksport. 

Læs også: Fem gode råd inden du skal have nyt logo

Logoproces

Men i virkligheden består udarbejdelsen af et nyt logo af seks trin, hvor flere af dem kan gentage sig nogle gange.

De seks trin kan du læse mere om nedenfor.

Trin 1: Samtale

Hvilke tanker har du? Når jeg indleder en designproces, vil samtalen altid starte med det spørgsmål. Et logo bør afspejle din virksomheds værdier, og derfor er dine idéer og tanker altid det, som vi sammen tager udgangspunkt i.

Trin 2: Research

Research er nøglen til et godt resultat. I dette trin skabes fundamentet for virksomheds nye logo. Med udgangspunkt i samtalen, din virksomheds farver og konkurrenter samt anden visuel inspiration, vil der skabes et moodboard, som bruges til den videre idéudvikling.

Trin 3: Skitser og udkast

Med research og inspiration på plads vil der blive udarbejdet en række håndskitser samt de første digitale udkast til logoet. Du vil som kunde kunne forvente, at se tre-fire forskellige logoudkast i dette trin.

Trin 4: Anden samtale

Efter du har modtaget de første udkast til et nyt logo, vil samtale nummer to finde sted. I denne samtale taler vi om det kreative arbejde, hvilket logoudkast der bedst indkapsler din virksomhed og hvilke ændringer du tænker er relevante – der vil nemlig altid være plads til input, og mulighed for yderligere sparring.

Trin 5: Finpudsning

Efter anden samtale vil dit favorit logo blive finpudset og der vil blive lavet de eventuelle ændringer, som du ønskede.

Trin fire og fem kan dog gentage sig er par gange, indtil du er helt tilfreds med logoet.

Trin 6: Eksport

Dit spritnye logo skal selvfølgelig kunne bruges i alle sammenhænge. Om dit logo både skal bruges til web eller print, så vil du som minimum modtage fem filtyper samt originalfilen til eventuelle farveændringer.

Her bør du som minimum få følgende fem filtyper: PNG, JPG, PDF, AI og SVG

Har din virksomhed brug for en freelance designer?

Har du spørgsmål eller andre kommentarer, så må du meget gerne kontakte mig her.