Sådan laver du en god 404-fejlside

Men hvad er en 404-fejlside egentlig? 

En 404-fejl er en respons som sket på din hjemmeside, når et URL (link) er i stykker eller ikke findes. Med andre ord, så kan brugeren ikke finde den information eller side som personen ønskede.
For brugeren vil dette være en negativ oplevelse. Du har dog muligheden for at vendes dette til noget positivt, hvis du designer din 404-fejlside og hjælper brugeren tilbage.

Læs nedenfor, hvordan du kan løse dette problem og vende den negative oplevelse for din besøgende til en god oplevelse.

Læs også: Sådan laver du en god landingsside.

En fejlbesked

Kort og godt så skal brugeren vide, at der er sket en fejl. Skriv derfor en kort besked så brugeren ikke er i tvivl om fejlen. Dette kan være “fejl“, “Oops“ eller noget tredje, som kort og let fortæller at alt ikke er, som det skal være.

Ved at gøre dette, så står din besøgende ikke i en situation, hvor personen ikke ved, hvad der er sket og hvorfor den ønskede information ikke fremkommer.

Dele af din visuelle identitet

Ligesom at resten af din hjemmeside skal afspejle din visuelle identitet, så skal din 404-fejlside også dette.
Tilføj derfor logo, mønstre og/eller farver, så det er tydeligt, at det stadig er din hjemmeside, som kunden befinder sig på. 

Du behøver ikke tilføje alle elementer, det skal bare gøres tydeligt.

Et „smillende“ element

Som sagt, så vil en 404-fejlside være en negativ oplevelse for brugeren. En god måde at vende det til en positiv oplevelse er at have en visuelt element, som får brugeren til at trække på smilebåndet. Dette element må meget gerne gå hånd i hånd med din “fejl besked”.

Links til dit bedste indhold

Nu kunne du ikke give brugeren den side, som han/hun ledte efter. Så må du give dem det næstbedste og udnytte situationen ved at forsøge at vise dem sider, som du gerne vil have dem til at besøge.

Dette kan være forskellige links til din webshop, blog, kontakt eller noget fjerde.

Call to action

Brugeren skal nemt kunne finde tilbage. Sørg derfor for at have en call-to-action knap, som de ser som noget af det første, når de ender på siden og som nemt leder dem tilbage i “sikkerhed“.

Mangler din virksomhed hjælp?

Mangler din virksomhed grafisk hjælp til f.eks. at udarbejde en visuel identitet, så er du meget velkommen til at kontakte mig her.