Farvepsykologi

Hvad er farvepsykologi?

Farvepsykologi kan kort beskrives, som den effekt som forskellige farver har på vores menneskelige adfærd og måden hvorpå vi interagerer med forskellige brands.

I design og branding kan og vil en virksomheds farvepalette vælges ud fra, hvilke følelser kunden gerne skal føle, når personen interagerer med brandet.

Det skal dog nævnes, at dette kan variere fra person til person og i forskellige kulturer. Men der er nogle fælles træk, som du kan læse mere om på de kommende sider.

Læs også: Formpsykologi

Hvid

Hvid er det rene og uskyldige – hvilket også er grunden til at en brud er klædt i hvidt.
Indenfor design bruges hvid ofte også til at skabe luft i et design.

Betydninger: ren, simpel, frisk.

Sort

Sort er en populær farve, især indenfor modebranchen, hvor mange logoer er med sort tekst.
Indenfor design og branding er sort den mest brugte farve til tekst, da den står i stærk kontrast til mange andre farver.

Betydninger: Elegance, power, mysterie, sofistikeret.

Blå

Blå er som ofte et symbol på sikkerhed og stabilitet, hvilket også er grunden til, at mange banker og politiet gør brug af blå.

Betydninger: sikkerhed, loyalitet, stabilitet, frihed, fantasi

Rød

Rød har mange både positive og negative følelser tilkoblet. Det er kærlighedens farve, men symboliserer også farer og vrede.

Betydninger: kærlighed, power, farer, energi, passion

Grøn

Grøn er naturens farve og associeres med græs, træer og planter. I takt med at bæredygtighed er blevet vigtigere og vigtigere blandt virksomheder, så er grøn blevet mere og mere populær indenfor design og branding, da alle i dag skal være “grønne“.

Betydninger: frisk, natur, sundhed, håb, vækst, bæredygtighed

Gul

Gul er symbolet på glæde, optimisme og solen.
Kigger man på virksomheder, så forbindes gul ofte med discount handel og udsalg.

Betydninger: Glæde, optimisme, udsalg, varme, kreativitet.

Orange

Ligesom gul så er orange også koblet op på følelser som varme og kreativitet. Orange er derudover et symbol på efteråret og farven forbindes derfor med halloween.

Betydninger: Varme, kreativitet, mod, energi.

Brun

Sammen med grøn, så er brun blevet et symbol på bæredygtighed. Især når man kigger på emballage, hvor brun med sit naturlige og ubehandlede udseende giver en følelse af, at det er bæredygtigt.

Betydninger: Bæredygtighed, seriøsitet, pålidelighed, beskidt.

Magenta

Magenta, eller pink som de fleste vil kalde det, sættes ofte i forbindelse med kærlighed og forelskelse, men er også et symbol på kreativitet og passion.

Betydninger: Kærlighed, kreativitet, passion, innovation, charme.

Lilla

Hvis du ser gamle Disney film, så vil skurken ofte være klædt i lilla, bare kig på Ursula i “Den Lille Havfrue” og Jafar i “Aladdin“. Lilla er dog ikke kun forbeholdt Disney skurke. Det er også et symbol på f.eks. spiritualitet og luksus.

Betydninger: Spiritualitet, rigdom, luksus, visdom.

Mangler din virksomhed hjælp?

Mangler din virksomhed grafisk hjælp til f.eks. at udarbejde en visuel identitet, så er du meget velkommen til at kontakte mig her.