Formpsykologi

Hvad er formpsykologi?

Studier viser, at forskellige former påvirker vores hjerner og reaktioner forskelligt.

Former er derfor en vigtig del af en virksomheds visuelle kommunikation. Lige fra de former, som bliver brugt i en virksomheds logo, til de former, som bliver brugt i den visuelle identitet. Formerne bør ligeledes have et fælles formsprog for at give seeren den samme følelse hele vejen igennem.

Lad os kigge nærmere på, hvad de forskellige former betyder på de kommende sider.

Læs også: Farvepsykologi

Firkanter

Firkanter er den form, som ses oftest både som kvadrater og rektangler. Vi ser dem mange gange om dagen – vægge, bøger, døre, din computerskærm og din telefon.

Betydninger: Sikkerhed, styrke, stabilitet, disciplin

Trekanter

Trekanter er ofte associeret med bevægelse. Øjet drages mod toppen eller den retning som spidsen vender. Alt efter hvordan den vender, så giver den forskellige følelser. Er spidsen i vejret, giver det stabilitet, men vender den på hovedet, giver det usikkerhed.

Betydninger: stabilitet, balance, risiko, usikkerhed

Cirkler

Cirkler er ofte associeret med solen og jorden. I modsætningen til firkanter og trekanter så har cirkler ingen kanter, hvilket gør blødere og roligere at kigge på.

Betydninger: uendelighed, ro, mysterie, harmoni

Organiske former

Organiske former ses over alt i naturen – blade, dyr, sten mv.
De vil med deres organiske fomer og kurver derfor give en naturlig ro til øjnene.

Betydninger: naturlig, ro, forfriskelse, spontanitet

Abstrakte former

Abstrakte former er som oftest simplificerede symboler af naturlige former. De bruges ofte i visuel kommunikation, da de er nemme
at aflæse uden brug af tekst. Eksempelvis er et hjerte en abstrakt udgave af kærlighed.

Betydninger: unik, forståelse

Mangler din virksomhed hjælp?

Mangler din virksomhed grafisk hjælp til f.eks. at udarbejde en visuel identitet, så er du meget velkommen til at kontakte mig her.