De 7 forskellige logotyper og hvor de bruges bedst

Inden du læser om de 7 forskellige logotyper, så er der lige lidt baggrundsviden der skal styr på – Alle logoer består enten af typografi, en form for billede eller begge dele, men de giver forskellige følelser. Så derfor er et logo ikke bare et logo.

Din virksomheds logo vil være den første del af din virksomheds brand, som dine kunder møder. Det er derfor vigtigt, hvilken følelse du giver dem.

Læs om de 7 forskellige logotyper på de kommende sider og hvor de bruges bedst.

Læs også: 5 gode råd inden din virksomhed skal have nyt logo

Monogram

Det første af de 7 forskellige logo typer er et monogram logo. Det er et logo bestående af en række bogstaver, som oftest vil være virksomhedens initialer. Denne form for logoer bruges ofte, når en virksomhed har et langt navn som derved kan forkortes.

Virksomheder, som bruger monogram logoer, er bl.a. SAS, HBO og NASA.

SAS - monogram 7 forskellige logotyper
NASA monogram

Ordmærke

Ordmærke logoer er logoer, hvor en virksomheds navn står, uden nogle ekstra grafiske elementer. Det fungerer godt til virksomheder med et stærk navn, som er nemt at huske.
De kan dog nemt blive kedelige, hvis det bare er typografi og bør derfor have genkendelige farver eller nogle små grafiske twists.

Virksomheder, som bruger ordmærke logoer, er bl.a. Vestas og Danfoss

Vestas ordmærke
Danfoss ordmærke 7 forskellige logotyper

Ikon

Ikon logoer bliver også kaldet brand marks. Det er logoer, hvor virksomhedens navn bliver visualiseret.
Da navnet visualiseres, kan det væres svært for nystartede virksomheder at skabe en tilkobling til brandet, da virksomhedens præcise navn ikke indgår i logoet.

Virksomheder, som bruger ikon logoer, er bl.a. Apple og Shell

7 forskellige logotyper
shell ikon 7 forskellige logotyper

Abstrakt

Abstrakte logoer kan nemt forveksles med et ikon logo. Modsat ikon logoet så behøver det abstrakte logo ikke at ligne noget specielt. Dette kan både være godt og skidt, da der ikke fra start er tilkoblet en følelse til logoet, men lykkedes det, vil de have stor effekt, da logoet ofte vil være unikt.

Virksomheder, som bruger abstrakte logoer, er bl.a. Hummel, Pepsi og Nike

hummel abstrakt 7 forskellige logotyper
pepsi abstrakt 7 forskellige logotyper

Maskot

Maskot logoer er et logo, som indeholder en form for karakter. Disse er særligt effektive for virksomheder, som henvender sig til børn og/eller familier. Derudover fungerer et maskot logo godt til en virksomhed med en “sjov“ branding.
Virksomheder, som bruger maskot logoer, er bl.a. BR Legetøj, KFC og Mathilde Kakao

br legetøj maskot 7 forskellige logotyper
mathilde kakao maskot

Kombination

Kombinationslogoer er logoer, som indeholder både skrift og noget grafisk. Det er den mest alsidige form for logo. Det er det, da der både kan skabes genkendelighed på navnet og de grafiske ellementer som bruges.


Virksomheder, som bruger kombinationslogoer, er bl.a. Mærsk, Netto og Knæk Cancer.

mærks logo kombi
knæk cancer kombi

Emblem

Emblem logoer er en form for badge eller våbenskjold. De bruges ofte i ældre, traditionelle brands og indeholder mange detaljer. De mange detaljer kan dog være en ulempe i dag, da logoet skal kunne bruges på forskellige mange medier og i forskellige størrelser. 

Virksomheder som bruger emblem logoer er bl.a. Starbucks og Harley Davidson og de mange sportsklubber.

harley davidson emblem
starbucks emblem 7 forskellige logotyper

Læs også: Du har ikke brug for et logo, men en visuel identitet

Tak fordi du læste om de 7 forskellige logotyper

Jeg håber du kan bruge din nye viden til noget. 
Mangler du hjælp til din virksomheds logo eller andet grafisk arbejde, så er du meget velkommen til at kontakte mig her.