Dine kunder læser ikke på din hjemmeside – de scanner

79% af brugerne på din hjemmeside læser ikke indholdet på din hjemmeside, men de scanner det. 

Der er forskel på, hvordan folk scanner din side alt efter, hvad de leder efter, opsætningen på siden, mængden af tekst kontra billeder og deres tidligere oplevelser på nettet og med dit brand. 

På grund af disse ting er det vigtigt, hvordan du opbygger din hjemmeside for at få mest muligt ud af den.

På de kommende sider vil jeg gennemgå de fire mest normale scanningsmønstre. 

Læs også: Få bedre læsbarhed på din hjemmeside.

F-mønster

I dette scanningsmønster starter brugeren øverst i venstre hjørne på din hjemmeside, scanner mod højre og starter derefter på næste linje, indtil den ønskede information er fundet.

Denne scanningsmetode bruges på teksttunge sider, når noget bestemt skal findes.

Plettet mønster

I dette mønster scanner brugeren specifikke elementer, som er forskellige steder på siden – dette kan være links, billeder, knapper, bestemte ord mv. Der scannes derfor ikke i et bestemt mønster.

Denne scanningsmetode bruges på sider, hvor bestemte elementer skal i fokus.

Lagkage mønster

Når folk scanner i et lagkage mønster, så scanner de nedad. 

I dette scanningsmønster læses der for det meste kun overskrifter og underoverskrifter – hvilket er grunden til, at det er vigtigt, at du deler dine tekster ind med overskrifter. 

Dette er den klart mest effektive måde at scanne på og bruges ofte på blogs.

Forpligtelsesmønster

Dette scanningsmønster minder meget om at læse normalt. Her har læseren forpligtet sig til at finde noget bestemt og læser derfor det meste at teksten på en side.

Dette mønster bruges, når læseren er meget interesseret i emnet på siden og f.eks. skal læse til en eksamen.

Afrunding – sådan forbedre du læsbarheden på din hjemmeside

Nu kender du til de fire scanningsmønstrer. Når du får besøgende på din hjemmeside, vil de højst sandsynligt bruge et af disse mønstrer.

Tænk derfor over dette næste gang du skal opdatere, skrive eller lave en helt ny side på din hjemmeside. 

Del din tekst op i forskellige sektioner og hjælp dine læsere ved hjælp af overskrifter og billeder.

Mangler din virksomhed hjælp?

Mangler din virksomhed hjælp til jeres visuelle kommunikation – f.eks. produktion af karruseller til sociale medier, så er du meget velkommen til at kontakte mig her.