Skrifttype psykologi

Hvad er skrifttype psykologi?

Kort sagt så er det de følelser og tanker, som forskellige skrifttyper giver læseren.

Ved at gøre brug af den eller de “rigtige“ skrifttyper fortæller du din læser meget om din virksomhed og dens værdier. Bruges skrifttyperne rigtigt, vil det skabe en stor værdi for din virksomheds visuelle kommunikation.

På de kommende sider kan du læse om de seks største skriftgrupper, hvilke følelser og værdier som oftest kobles op på dem og to-tre eksempler på denne skrifttype.

Læs også: Få bedre læsbarhed på din hjemmeside.

Serif

Serif skrifttyper er skrifttyper med “fødder”. De er ofte mere traditionelle og fungerer godt til etablerede virksomheder.

Følelser koblet op på serif skrifttyper: formal, troværdighed og stabil. Eksempler på serif: Caslon, Garamond og Times New Roman.

Slab serif

Ligesom serif skrifttyper så har slab serif skrifttyper også “fødder“ – disse er bare større. De er lidt mere moderne og modige i forhold til serif skrifttyper.
Følelser koblet op på slab serif skrifttyper: styrke og kraft.

Eksempler på slap serif: Museo Slab, Rockwell og Brix Slab.

Sans serif

“Sans” betyder uden – altså uden seriffer. Disse skrifttyper er simple og stilrene skrifttyper og bruges ofte af moderne virksomheder.

Følelser koblet op på sans serif skrifttyper: moderne og progressiv. Eksempler på sans serif: Avenir Next, Roboto og Helvetica.

Script

Script skrifttyper er “håndskrevne“ skrifttyper. De er ofte elegante og romantiske, de kan dog godt være svære at læse, især hvis de bruges i længere sætninger og tekster.
Følelser koblet op på script skrifttyper: kreativ, sjov og glæde.

Eksempler på script: Lucida, Coquette og Lust Script.

Moderne

Moderne skrifttyper vil oftest være sans seriffer, bare med et mere moderne look. De er meget praktiske og nemme at aflæse.

Følelser koblet op på sans moderne skrifttyper: elegant og eksklusiv. Eksempler på modern: Klavika og Futura.

Display

Display skrifttyper er ofte dekorative. De bruges ofte i logoer, hvor de kan give virksomheden et unikt og personligt udtryk.

Følelser koblet op på display skrifttyper: unik, sjov og kreativ. Eksempler på display: HWT Arabesque, Beastly og Neplus.

Mangler din virksomhed hjælp?

Mangler din virksomhed hjælp til jeres visuelle kommunikation så er du meget velkommen til at kontakte mig her.